søndag 26. desember 2010

Jul i jungelen.......

Jeg og Hildegunn vasser over en liten elv for å komme oss inn i tjukkeste jungelen.
Deretter ble føtter og sko smurt inn i "igle-middel" for å unngå at iglene skulle suge seg fast i oss på vei gjennom jungelen.

Nå kan vi ikke skryte av at "igle-middelet" hadde super effekt, for iglene ble helt ville da de kjente lukten av menneskeblod på stien og sugde seg fast i det de fikk tak i. Her ser dere 3 blodsugere som har hekta seg på skoen min og prøver å bevege seg oppover for å få litt mer hudkontakt.




Hvert 5 min måtte vi stoppe opp og plukke igler som hadde sugd seg fast i sko, sokker og bukser....
Før vi skulle vasse i elva igjen, måtte sko og sokker sjekkes for blodigler....men jeg fant ingen......trodde jeg.....
Etter at vi var ferdig med en 3-timers tur inn i selve jungelen badet vi litt i elva og svømte inn til en varm kilde, og da vi kom i land igjen oppdaget guiden vår at en av våre blodsugende venner hadde klart å komme seg opp i bukselinningen min og fått seg et lite festmåltid fra sidespekket.....herlig!

Hildegunn på vei gjennom jungelen.
Midt inne i jungelen klatret vi ned i en flaggermushule hvor det flakset rundt med tusenvis av flaggermus i taket og sikkert like mange kakkerlakker på bakken.....ganske ekkelt egentlig!
Her er jeg på vei nedover hulen og det var ganske bratt og stappmørkt nedi der, så vi måtte gå med lykter...
Hildegunn likte seg dårlig nede i denne hula fulle av flygende og krypende vesen og ville vel egentlig ut med en gang hun kom seg ned til der det var mest action ;-) Hun ble også flydd på av en flaggermus på vei ned i hula.....noe hun ikke satte særlig stor pris på.... Noen ganger må man lide for opplevelsen!

Denne elva badet vi i og helt til høyre i bildet ser dere en liten hule, og inne i den var det en varm kilde. Etter at vi hadde inntatt lunch ved elvebredden, raftet vi nedover elva tilbake til overnattingsplassen med en hjemmesnekret rafteflåte som var  laget av 4 tykke baderinger som var bundet sammen med tau. Årene var bare et par kjepper de hugde ned fra skogen rett før vi satte av gårde nedover elva, men det var utolig gøy!

Da vi hadde kommet tilbake til basen, dro vi opp til en liten foss for å bade. Veldig deilig å bli massert på skuldrene av en foss etter flere timers trening gjennom jungelen :-)

Vi bodde i en koselig hytte på "Jungle lodge" et sted som lå rett nede ved elva.
Rommet var enkelt...og kanskje ikke så veldig rent, men billig. Vi betalte vel kankje rundt 35 kr natten og det kan man ikke klage på.


Ulempen med simple og billige rom når man bor midt inne i jungelen er de små krypene man får med på kjøpet. En kveld etter at vi hadde lagt oss måtte jeg selvfølgelig veldig på do, men før jeg gikk ut av myggnettingen hørte jeg noen lyder i nærheten av lysbryteren og da jeg lyste bort med lommelykten så jeg da kameraten på bildet over som stod og voktet over lysbryteren, og da jeg lyste ned på gulvet florerte det av kakkerlakker som sprang rundt. Jeg debatterte da veldig med meg selv om jeg kunne klare å holde meg til morgenen etter med å gå på do eller om jag bare skulle tisse i sengen i stedenfor. Fant til slutt ut at jeg umulig ville klare å holde meg til dagen etter og at tissing i sengen var et dårlig alternativ.....dermed måtte jeg trosse frykten og gå ut i dette rommet fullt av småkryp........ Det gikk heldigvis bra og øglen holdt seg på veggen og fulgte ikke etter meg inn på doen.....

Hildegunn tar seg en velfortjent hvil på verandaen vår etter dagens aktiviteter.






2 kommentarer:

  1. Bukit Lawang? Så ut som en veldi kjekk tur:)

    SvarSlett
  2. Fantastisk!! Gleder meg til å treffe deg igjen og høre mer fra alle opplevelsene dine:)
    Håper alt er bra med deg.
    Miss you heeps much!

    Big hug

    SvarSlett